Oproep gemeentearchief Sluis – 46

Het gemeentearchief van Sluis heeft een grote collectie gedeponeerde archieven in haar bezit (170 stuks) daterend vanaf  1506 tot  2010. Dit zijn collecties, foto’s of andere bescheiden overgedragen/geschonken aan  het gemeentearchief door verenigingen, stichtingen, bedrijven of  privé personen. Deze gedeponeerde archieven geven een goede indruk over het dagelijkse leven in West-Zeeuws-Vlaanderen.
De laatste schenking die het gemeentearchief kreeg, waren tien dagboeken van Jannis Hubrecht van Cruijningen, periode 1919-1930. Hij beschrijft hierin de dagelijkse beslommeringen rondom een boerenhof in Schoondijke en de omgeving van Oostburg. Ook wereldse gebeurtenissen komen aan de orde. Een prachtig tijdsdocument uit onze streek.
Een eerdere schenking was een archiefje van het Rijksbureau voor Hout, inspectie Zeeuws-Vlaanderen, van J.H. van Veere. Hij was hier (tussen Breskens en Cadzand) werkzaam als inspecteur. Dit bureau was verantwoordelijk voor het verwijderen van de zogenaamde rommelasperges, die landingen van geallieerde tijdens de Tweede Wereldoorlog moesten bemoeilijken. Deze palen werden geruimd en werden voor allerlei andere doeleinden gebruikt, zoals voor de wederopbouw, klompen en dwarsliggers voor spoorbanen. Een extra detail is het mooie fotoboekje met 39 foto’s van het verwijderen en de afvoer van het hout in 1945.
Heeft u zaken waarvan u denkt dat deze belangrijk zijn voor ons archief, gooi deze niet weg.
Wij zijn vooral geïnteresseerd in dagboeken, foto’s of andere bescheiden uit de Tweede Wereldoorlog en de wederopbouw in West-Zeeuws-Vlaanderen. Deze willen wij graag opnemen in het gemeentearchief en bewaren voor het nageslacht. Dit soort zaken mogen niet verloren gaan.
Dus als u  nog verborgen schatten op zolder of in kasten hebt liggen, en u denkt dat deze belangrijk zijn voor het gemeentearchief, neem dan contact hierover met ons op.

Gemeentearchief Sluis e-mail:
archief@gemeentesluis.nl
Gemeentearchivarissen W. de Vries en G. Stroo
tel. 0117-457152

Voorts is de heer De Vries op zoek naar het krantje De Schorre Roep. Dit krantje werd uitgegeven door het zogenaamde Jeugddorp Hedenesse in Cadzand in de jaren 1948-1953 voordat het in een vormingscentrum overging. “Een heel progressief initiatief met een eigen gemeenteraad, burgemeester en wethouders, grondwet en het eerder genoemde krantje.”, aldus W. de Vries.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Oproepen. Bookmark de permalink.