Activiteiten t/m december 2023

Lezing

Op donderdag 19 oktober verzorgt Marc Buise in de aula van het Zwincollege in Oostburg, ingang Baljuw Veltersweg, een lezing over inundaties in Zeeuws-Vlaanderen.

Velen onder ons weten dat grote delen van West-Zeeuws-Vlaanderen om defensieve redenen onder water gezet zijn tijdens de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648). Door uitschuring ontstonden toen de kreken die ons landschap nog steeds sieren. Maar wisten jullie dat het wapen van onderwaterzetting in de daaropvolgende eeuwen steeds weer toegepast werd, tot 1944 aan toe? Marc Buise zal op deskundige wijze dit verhaal uit de doeken doen. Het belooft zonder meer een boeiende avond met verrassende aspecten te worden.

Presentatie jaarboek

Op vrijdagmiddag 10 november 2023 presenteert de vereniging om 15.00 uur in het archeologische museum, Sint-Bavostraat 3 in Aardenburg, nr. 51 in de serie Bijdragen tot de geschiedenis van West-Zeeuws-Vlaanderen. Het is ditmaal een fotoboek geworden van de hand van en door het oog van Peter Verdurmen met als titel Omzien. Het bevat een overzicht van 50 jaar fotografie in West-Zeeuws-Vlaanderen en handelt met name over zijn bewoners. Mannen en vrouwen, oud en jong, werkend, rustend, spelend, herdenkend, feestend. Kortom beelden van het dagdagelijkse leven door een fotograaf die midden in de West-Zeeuws-Vlaamse samenleving woont en werkt.

Na een welkomstwoord wordt Peter Verdurmen geïnterviewd door oud-PZC journalist Jan van Damme. Na afloop kunnen de leden hun exemplaar van het boek meenemen en laten signeren door de fotograaf.

Om een indruk te krijgen van de opkomst, zodat niemand voor een onaangename verrassing komt te staan, verzoekt het bestuur de leden die de presentatie willen bijwonen zich voor 1 november 2023 aan te melden bij de secretaris per e-mail: bauwensar@zeelandnet.nl of telefonisch: 0117 492503. Bij voorbaat dank.

Lezing

Op donderdag 7 december 2023 houdt drs. Marja de Groote in de aula van het Zwincollege in Oostburg, ingang baljuw Veltersweg, een lezing over landverhuizers uit West-Zeeuws-Vlaanderen.

Van het totaal aantal naar Noord-Amerika geëmigreerde Zeeuwen tussen 1839 en 1918 was zo’n 44% afkomstig uit West-Zeeuws-Vlaanderen. Sinds 1845 vertrokken 15.000 West-Zeeuws-Vlamingen, meer dan de helft van de toenmalige populatie. Dat roept vele vragen op. Waarom verlieten zovelen de streek waar zij geboren en getogen waren, hoe verliep hun reis, waar gingen ze naartoe en hoe verging het hen vervolgens in dat verre Noord-Amerika. Dit onderwerp houdt Marja de Groote inmiddels ruim 10 jaar bezig. Zij schreef er diverse artikelen over in Tijd|Schrift.
Vorig jaar mei hield zij in Oostburg een lezing voor een groep Amerikanen die een dertien-daagse ‘emigration and ancestry tour’ maakten, georganiseerd door AADAS (The Association for the Advancement of Dutch-American Studies) en kort daarna ontmoette zij Penny Machinski-Weersing uit Portland in de staat Oregon. Over Penny’s overgrootvader Jannis de Wolf die met twee broers begin jaren 20 van de vorige eeuw vertrok naar Kalamazoo in Michigan verscheen in maart 2022 in Tijd|Schrift het artikel ‘Bleekselderij’. Het is slechts één van de vele ‘kleine’ familiegeschiedenissen, die deel uitmaken van de massale emigratie naar Amerika. Zo’n 60 miljoen Europeanen emigreerden tussen 1820 en 1920 naar Noord- en Zuid-Amerika. In dit grote verhaal vormen de West-Zeeuws-Vlamingen een klein verhaal, maar in West-Zeeuws-Vlaanderen is het een groot verhaal. In deze lezing zal zowel in- als uitgezoomd worden.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.