Zwinstreek Zonder Grenzen – 53

Het project Zwinstreek Zonder Grenzen is vorig najaar van start gegaan en heeft tot doel het culturele erfgoed beter op de kaart te zetten, ook in de letterlijke betekenis van het woord. Erfgoedcoördinator van het project is drs. Nathalie de Visser. Zij is lid van onze vereniging en zij nodigt alle leden uit om deel te nemen aan de Erfgoeddatabank.

Wat is de Erfgoeddatabank? Dit is een digitaal bestand waarin gegevens staan met betrekking tot het culturele erfgoed in de Zwinstreek. Dit gaat van polders, dijken, forten, molens, sluizen tot waterlopen, grenspalen, oude wegelingen, noem maar op.

De Nederlandse gegevens worden samengevoegd met die uit Vlaanderen. Technisch gezien is dat al een opgave, maar het lukt. In het eerste jaar, 2018-2019 richten we ons op de dijken en de polders. Via een module krijgt u een wachtwoord waarmee u gegevens aan de Erfgoeddatabank kunt toevoegen. Daarbij kunt u zelf gegevens invoeren, zoals lijnen tekenen, foto’s en kaarten toevoegen, en verwijzen naar archieven of kaarten. Via een link naar Wikipedia kunnen alle gegevens worden ingevuld en ontsloten. Deze databank is een blijvend project waaraan per jaar een ander thema zal worden toegevoegd. Op deze wijze wordt de databank verder en verder uitgebouwd. De databank kan zowel dienen voor beleidsmakers, toeristische diensten als voor erfgoeddeskundigen en liefhebbers. Iedereen kan de databank raadplegen. Het toevoegen of wijzigen van gegevens is voorbehouden aan de beheerders en de heemkundige kringen.

Op dit moment verkeert de Erfgoeddatabank in de testfase. De verwachting is dat deze rond april 2019 gebruikt kan worden. Via informatiesessies zal de Erfgoedcoördinator persoonlijk aan u uitleggen hoe u hier aan mee kunt werken. Ook zullen instructiefilmpjes beschikbaar zijn zodat u alles nog eens na kunt lezen en bekijken. Voor vragen zal Nathalie altijd bereikbaar zijn.

Dit bericht is een vooraankondiging en heeft tot doel een oproep te doen aan iedereen die hier aan mee wil werken! Grensoverschrijdend betekent ook dat de heemkundige kringen uit de hele Zwinstreek hieraan meewerken.

Meer informatie op www.zwinstreek.eu of erfgoedproject@zwinstreek.eu of bij Nathalie de Visser 06-23284662.

Dit bericht is geplaatst in Oproepen. Bookmark de permalink.