Piratenzoon – 47

Een jeugdboek over Moorse galeislaven in Sluis
Jeugdboekenschrijver Rob Ruggenberg (71) publiceert dit najaar een historische jeugdroman die zich voor een belangrijk deel afspeelt in en rond Sluis. Onderwerp van Piratenzoon, zoals het boek gaat heten, is de geschiedenis van een jonge Moorse  galeislaaf die op de Spaanse galeien een zwaar leven leidt. Tijdens het beleg in 1604 door de troepen van prins Maurits ontsnapt hij uit de stad en komt hij terecht in het verdronken land van Cadzand. Daar wordt hij opgevangen door een Zeeuws meisje en haar broer.
Piratenzoon is de zevende historische jeugdroman van Ruggenberg. Zijn eerdere jeugdromans vielen veelvuldig in de prijzen. Zijn eerste boek – Het verraad van Waterdunen – uit 2006 werd meteen genomineerd voor de Thea Beckmanprijs voor de mooiste historische jeugdroman van het jaar. Vrijwel al zijn boeken hebben een link met Zeeland. Tijdens de uitreiking van Zeeuwse Boekenprijs 2016 kreeg hij hiervoor de Oeuvreprijs van de Zeeuwse Boekhandels.
Net als zijn eerdere boeken is Piratenzoon gebaseerd op ware gebeurtenissen en ooggetuigeverslagen. Omdat het boek zich voor een deel afspeelt in Marokko, heeft Ruggenberg ook daar onderzoek gedaan. Hij schetst in het verhaal een realistisch beeld van het leven toentertijd in een kleine Marokkaanse harem.
Voor zijn onderzoek in Sluis kreeg hij huisvesting aangeboden van de Stichting Johan Hendrik van Dale. Bij dat onderzoek keek hij met name naar de gebeurtenissen met de Spaanse galeien  voor en tijdens het beleg van Sluis. Toen dat beleg een aanvang nam, in de zomer van 1604, waren er ongeveer 1500 Moorse galeislaven in de stad. Drie maanden later, toen de Spanjaarden de stad overgaven, waren er nog ongeveer 400 van in leven. De anderen waren verhongerd.
Ruggenberg noemt de galeienoorlog in het begin van de zeventiende eeuw in de Zeeuwse wateren  een vergeten hoofdstuk uit de Opstand tegen de Spanjaarden. “De ontberingen die de Noord-Afrikaanse en Turkse roeislaven hier leden zijn ongekend. Vastgeklonken aan hun roeibanken gingen de roeiers mee ten onder als de galeien door de Nederlanders tot zinken werden gebracht.”
Met Piratenzoon wil hij “laten zien hoe kinderen tijdens een oorlog vermalen kunnen worden tussen legers en religies. Wat dat betreft is dit verhaal helaas zeer actueel.“ Het boek is geschreven voor jongeren van tien tot zestien jaar, maar is ook zeker geschikt voor volwassenen.
Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij Querido. De officiële presentatie vindt plaats op vrijdag 27 oktober in de raadzaal in het Belfort in Sluis, tijdens het begin van de Zeeuwse Boekenweek 2017.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Boeken. Bookmark de permalink.