Krantenbank Zeeland weer online

Goed nieuws voor de gebruikers van Krantenbank- en Tijdschriftenbank Zeeland en voor de freelance tekst- en beeldmakers wier materiaal hierin voorkomt. Vanaf vandaag zijn de Kranten- en Tijdschriftenbank weer volledig online beschikbaar, voor wat de periode na 1940 betreft. Er is namelijk overeenstemming bereikt tussen ZB| Planbureau en Bibliotheek van Zeeland en auteursrechtenorganisaties Stichting Lira en Stichting Pictoright.
De periode voor 1940 was sinds april 2015 al beschikbaar. Gebruikers die van de gehele dienst gebruik wilden maken konden dat tot vandaag alleen binnen de muren van de Openbare Bibliotheken in Nederland en enkele archiefinstellingen, waar de integrale inhoud van Kranten- en Tijdschriftenbank Zeeland toegankelijk was. Gebruikers die de genoemde sites nu openen moeten zich voor gebruik akkoord verklaren met de disclaimertekst waarin de gebruiksvoorwaarden zijn vermeld. Kranten- en Tijdschriftenbank Zeeland behoren tot de grootste databanken van periodieken van Nederland, met een aanbod van 2,3 miljoen pagina’s en een vijftigtal kranten van de Axelsche Courant tot de Zuider Kerkbode, waarvan de Provinciale Zeeuwse Courant de omvangrijkste is.
Perry Moree, directeur ZB: “Het heeft even geduurd, maar dit soort onderhandelingen moeten natuurlijk zorgvuldig plaatsvinden. Ik ben blij dat door de constructieve opstelling van Lira en Pictoright dit resultaat bereikt is. We hebben een contract voor drie jaar, met optie op verlenging. Mochten er ontwikkelingen op het gebied van auteursrecht zijn, zoals invoering van Extended Collective Licensing (ECL) in Nederland, dan kunnen we daarmee rekening houden bij verlenging.”
Lira en Pictoright zijn ook verheugd over de collectieve regeling met ZB. Hiermee heeft ZB de mogelijkheid de werken van freelance tekst- en beeldmakers online te plaatsen. Genoemde rechthebbenden kunnen via Lira en Pictoright een vergoeding ontvangen voor het gebruik van artikelen en afbeeldingen die zijn opgenomen in de Zeeuwse Kranten- en Tijdschriftenbank.
Krantenbank Zeeland (2007) en Tijdschriftenbank Zeeland (2014) werden in 2015 deels offline gezet in verband met een auteursrechtenclaim. Tegelijk zijn de artikelen van enkele auteurs binnen Krantenbank Zeeland op zwart gezet. Nu er een akkoord is bereikt zullen eerder offline gezette artikelen grotendeels weer online zichtbaar worden. Dit zal mogelijk nog wel enige tijd in beslag nemen.
ZB heeft ervoor gekozen om een collectieve regeling te treffen zoals die door meerdere erfgoedinstellingen met Lira en Pictoright is aangegaan. Met deze collectieve regeling wordt aan de ene kant tegemoet gekomen aan de wensen van de erfgoedinstelling en worden tegelijkertijd de rechten en belangen van de tekst- en beeldmakers gerespecteerd.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.