Aanleg van een voetgangersbrug over de kaai van Sluis

De voetgangersbrug over de kaai van Sluis is inmiddels vergund, aangelegd en een realiteit. De inspanningen van de Heemkundige Kring dit te voorkomen willen wij u duurzaam niet onthouden.


Zicht op de kop van de Kaai van Sluis omstreeks 1920 met een zeil- en een stoomschip in de haven. Door de bouw van de voetgangersbrug is dit beeld voor altijd aangetast.

Brief van het bestuur aan de gemeenteraad en B&W van Sluis
In reactie op het antwoord van de gemeente Sluis van 30 november 2020 op onze brief van 29 februari 2020 inzake de aanleg van een voetgangersbrug over de kaai van Sluis en een nieuw ter inzage gelegde ontwerp-omgevingsvergunning per 4 februari 2021 heeft het bestuur gemeend de navolgende brief aan de gemeenteraad en B & W van Sluis te moeten versturen.

Aardenburg, 26 februari 2021

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw antwoord op onze brief van 29 februari 2020 en de terinzagelegging
“Brug over de Damsche Vaart”, willen wij het volgende opmerken:

In de ruimtelijke onderbouwing voor de bouw van de nieuwe brug hebben wij
geen harde cijfermatige onderbouwing kunnen aantreffen inzake nut en noodzaak van
een aan te leggen brug. Alles is gebaseerd op aannames en op een inmiddels verouderd horecabeleid van de gemeente Sluis van 27 februari 2014. Gezien de huidige situatie (coronapandemie) kan dit beleid als totaal achterhaald beschouwd worden. Ondernemers staat het water aan de lippen. Kaalslag dreigt in de winkelstraten. Wie kan of wil nu investeren in het uitbreiden van de “centrumfunctie” aan de zuidzijde van de Kaai?

In de notitie van november 2020 lezen wij onder het kopje “noodzaak aanleg voetgangersbrug” dat door de aanleg van de brug beide zijden worden verbonden. Dit is nu al het geval. De verbinding met de zuidzijde ligt aan de kop van de Kaai, midden in het
centrum. Dat de zuidzijde zich leent als horecaconcentratiegebied is een aanname
en wordt nergens met cijfers onderbouwd. Dit gebied heeft vooral een woonfunctie. En
dat de kernfunctie van Sluis versterkt wordt door het concentreren van additionele
horeca aan de zuidzijde van de Kaai waaruit blijkt dat? Er zijn reeds ruim 40 horecagelegenheden en hoeveel bedrijven zullen de coronacrisis overleven? Dat de looproute STERK verkort wordt, is absoluut overdreven, We praten hier over slechts 150 meter. Daarenboven stelt u in uw antwoord dat het niet wordt uitgesloten dat door de kortere looproutes er een betere spreiding van de bestaande parkeervoorzieningen zal plaatsvinden. “Niet wordt uitgesloten” staat voor de zoveelste aanname en veronderstelling in uw zienswijze. Aan de zuidzijde bevindt zich nauwelijks parkeergelegenheid.

U merkt voorts op dat wij geen feiten of omstandigheden aandragen waaruit zou
blijken dat de noodzaak voor aanleg van de brug ontbreekt. Zelf draagt u geen steekhoudende argumenten aan waarom wel een brug aangelegd moet worden. En van
ons vraagt u met bewijzen te komen waarom de brug niet aangelegd moet worden!

Onder punt 2.3,2. van “Brug over de Damsche Vaart” stelt u dat vanuit gemeentelijk oogpunt de karakteristieke en beeldbepalende waarde van de Damsche vaart van
belang is. Waarom zou men dan dit beeld verstoren door de aanleg van een brug?
Door de brug wordt de historische haven van Sluis afgesloten waardoor eventuele
toekomstige (toeristische) vaartochten van en naar Damme niet meer mogelijk zijn. Dat
de Damsche vaart niet als van cultuurhistorische waarde is aangemeld bij de provinciale omgevingsverordening vinden wij een omissie.

Onder 2.4.1. wordt gesteld dat de nieuwe oeververbinding bijdraagt aan kortere looproutes voor winkelend publiek dat Sluis met de auto aandoet. Alle parkeergelegenheden sluiten ook zonder brug direct aan op het centrum. Tevens schrijft u dat het karakteristieke element “Damsche vaart beeldbepalend en structurerend element” niet wezenlijk wordt aangetast. Hiermee zegt u in feite dat het dus wel wordt aangetast.

Afrondend draagt u geen valide onderbouwde argumenten aan om een voetbrug aan te leggen. Wij blijven dan ook op ons standpunt staan dat de aanleg ervan niet noodzakelijk en niet wenselijk is. Het geld dat u hiermee bespaart kunt ons inziens beter besteden aan het behoud en ontwikkeling van het huidige winkelcentrum waarbij het de vraag is of tal van zaken na afloop van de beperkende coronamaatregelen zullen overleven. Het autoluw/autovrij maken van het centrum in de weekends en in de zomer zal de centrumfunctie en de aantrekkelijkheid voor het kooppubliek van Sluis pas echt versterken.

Hoogachtend,

P.-P. Roozen,
voorzitter

A.R. Bauwens,
secretaris


Winterpret in de haven van Sluis in de jaren 50

Winterpret in de haven van Sluis in de jaren 50

De haven van Sluis in de jaren 60

De haven van Sluis in de jaren 60

De haven van Sluis rond 1925

De haven van Sluis in 1826

Als Napoleon zijn werk had afgemaakt ( plan 1810, detail ) . . .

Verwoesting van Sluis door de Fransen ten tijde van Napoleon Bonaparte in 1794

De haven van Sluis in 1739

De haven van Sluis in 1558


De baileybrug bij Retranchement na 1944

Omtrent de baileybrug ( Klik op > )
Weekjournaal van Polygoon Hollands Nieuws van week 50 uit 1947.
(Statement Bailey: Hij is blij met de rol die “zijn” bruggen hebben bij de opbouw van Nederland en dankt prinses Juliana voor de hem toegekende onderscheiding.)


1945 Veldmaarschalk Montgomery wandelt over de Baileybrug tussen Venlo en Blerick

De haven van Sluis vanaf 2023

De haven van Sluis in juni 2025 ( van de historische ‘Gele Palen’ naar ‘schaamgeel’ )

De haven van Sluis in de jaren 60

De haven van Sluis in de jaren 50

Hier trof je veel jeugd van Sluis aan in de jaren vijftig en later . . .

Dit bericht is geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink.