Unieke nieuwe uitgave

‘De luchtoorlog boven Zeeland, deel 3, Zeeuws-Vlaanderen’
Op 15 april 2020 wordt een nieuwe, zeer bijzondere uitgave over Zeeuws-Vlaanderen gepresenteerd. Het is  getiteld ‘De luchtoorlog boven Zeeland, deel 3, Zeeuws-Vlaanderen’.  Dit boek (in twee delen) beschrijft niet alleen de luchtstrijd in de meidagen door de Armée de l’Air, de Aeronavale en de Royal Air Force contra de Luftwaffe boven Zeeuws-Vlaanderen, maar alle voorvallen die zich in de periode 1939-1945 in dit meest zuidelijke deel van Zeeland hebben voorgedaan. Het is een afgewogen mix van militair-historische feiten, aangevuld met het menselijke verhaal van de betrokken bemanningsleden, hun families en andere slachtoffers, waaronder uiteraard de bevolking van Zeeuws-Vlaanderen.
Er is aandacht voor specifieke onderwerpen zoals de uitschakeling op de eerste oorlogsdag van een Duitse Staffel bommenwerpers van het type Heinkel He 111 boven Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen. Beschreven wordt de vergeefse inzet van de Franse jachtvliegtuigen in pogingen om de Franse (en later de Belgische troepen) luchtdekking te geven. De afloop van de Mei 1940 campagne gaat over naar Operatie Dynamo, de evacuatie van de ingesloten Franse en Britse troepen bij Duinkerken. De pogingen van de Luftwaffe om deze geallieerde inzet tegen te gaan, is niet ongemerkt aan Zeeuws-Vlaanderen voorbij gegaan.
Na afloop van de geslaagde evacuaties volgen achtereenvolgens de ‘Battle of Britain’, in samenhang met de ‘Battle of the Barges’. Een gedetailleerde weergave van de pogingen van de Royal Air Force om de opbouw van de  Duitse invasievloot te verhinderen.
De bommenwerpers van Bomber Command en Coastal Command zijn in de zomer en herfst van 1940 vrijwel iedere nacht in actie, ook boven Zeeuws-Vlaanderen en de Westerschelde.
Hun pogingen en de tegenmaatregelen van de Luftwaffe en de Kriegsmarine worden minutieus weergegeven.
Daarna volgen tot medio de zomer van 1944 de steeds omvangrijker wordende nachtelijke bombardementen van de RAF naar doelen in Duitsland en de bezette gebieden. Tot medio november 1943 zijn er ernstige verliezen als gevolg van de Duitse Nachtjagd en de zware luchtafweer, opgesteld rondom Vlissingen, Breskens en Terneuzen. Vanaf de zomer van 1942 komen daar ook de missies bij van de Amerikaanse luchtstrijdkrachten, die bij daglicht de oorlog naar Duitsland brengen, maar daarbij de Luftwaffe met haar Bf 109’s en Fw 190’s en (opnieuw) de zware afweer op haar weg vindt.
Zware luchtgevechten zijn het gevolg. De vele daaruit voortkomende verliezen van beide zijden worden zeer accuraat weergegeven.
De Amerikanen staan er overdag niet alleen voor. De tactische luchtstrijdkrachten van de RAF met haar B-25 bommenwerpers en de vele Spitfires en Typhoons geven de Duitse bezetter geen moment rust.
De bevrijdingsperiode van begin september tot begin november 1944 wordt een ongekende periode van afzien voor de bevolking, de bezetter en de geallieerden. Dit heeft alles te maken met de terugtrekking van het ingesloten Duitse 15. Armee, direct gevolgd door operatie Switchback. De vrijmaking van de toegang tot de Westerschelde. Hiervoor moeten de Duitse troepen in ‘De zak van Breskens’ en de kustbatterijen op Walcheren en West Zeeuws-Vlaanderen worden uitgeschakeld.
Een dramatische gebeurtenis is het bombardement op Breskens op 11 september 1944. Minder bekend zijn echter de vergelijkbare aanvallen vanuit de lucht op de Kanaalzone van Gent naar Terneuzen, Biervliet en Hoofdplaat, Schoondijke en Oostburg, Sluis, Cadzand en Retranchement door de bommenwerpers van No. 2 en No. 84 Group RAF. Tevens worden de bombardementen op 11 oktober 1944 op Fort Frederik Hendrik door de Lancasters van Bomber Command uitgebreid weergegeven.
Geheel onbekend is tot nu toe de inzet van de Amerikaanse IX. Air Force gebleven. De auteurs hebben de documenten in de archieven weten te achterhalen, waardoor dit stukje geschiedenis aan de vergetelheid kan worden onttrokken.
De publicaties besluiten met de inzet van de Barrage Balloon Squadrons van de Royal Air Force, die operationeel zijn van november 1944 tot en met eind april 1945. Het operatiegebied  concentreert zich boven de Westerschelde, de haven van Terneuzen en de Westerscheldedoorgang ter hoogte van Kloosterzande. Een nog niet eerder weergegeven geschiedenis.

Veel extra gegevens
Ondanks de grote hoeveelheid data die al in het archief van Wim de Meester aanwezig is, bleek dat een aanvullende zoektocht in de archieven en naar families van de betrokken bemanningsleden nog een grote hoeveelheid vaak uniek materiaal opleverde. Veel gegevens en vooral foto’s en documenten die in de uitgave zijn opgenomen, zijn derhalve nooit eerder gepubliceerd. Dit is mogelijk geworden door goede samenwerking met onder meer het archief van de gemeente Sluis en het Nederlands Instituut voor Militaire Historie. Aanvullende informatie en foto’s kwamen beschikbaar via bevriende auteurs en historici. Het dankwoord in het boek is dan ook substantieel.

Waar verkrijgbaar?
De publicatie over Zeeuws-Vlaanderen in haar geheel omvat ruim 300 foto’s. De boeken worden uitgevoerd als hardcover in z/w druk op A4 staand formaat. Iedere band omvat meer dan 350 pagina’s.
Tot 15 april 2020  is de uitgave via voorinschrijving te koop voor de introductieprijs van Ä 45,95 (exclusief verzendkosten). Voorinschrijven kan via info@ww2research.nl via Wim de Meester w-demeester@ww2research.nl of w-demeester@planet.nl, telefoon: 0647585504, 0172424529 of 0651471389.

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, Boeken. Bookmark de permalink.